Redacteur NOS Journaal in Makkelijke Taal

Solliciteer nu

Redacteur NOS Journaal in Makkelijke Taal

Wil jij je inzetten om het nieuws begrijpelijk te maken voor iedereen?

(Hilversum | 36 upw, werken in deeltijd is bespreekbaar | cao G I max. € 5.056,-)

Laat van je hóren en jij hoort van ons!

Leuk om kennis te maken

Als NOS zijn we er altijd en overal: via de app, website, socials en natuurlijk de radiobulletins. We bereiken met ons nieuws miljoenen Nederlanders per dag. 

Sinds 2024 doen we iets nieuws: we maken een NOS Journaal in Makkelijke Taal voor mensen met lage taal- en rekenvaardigheden. Dat is van maandag tot en met vrijdag om 17.00 uur te zien op NPO1. Ook wordt het programma uitgezonden bij zes regionale omroepen. Het gaat goed met ons journaal. Op tv bereiken we wekelijks meer dan een miljoen mensen. En we bereiken de kijkersgroep waar we het voor maken. 

Ons programma 

In Nederland hebben zo’n drie miljoen mensen moeite met taal. Zij vinden het lastig om informatie te ordenen. Ze hebben daarom ook moeite om de dagelijkse nieuwsstroom te volgen. Maar ze zijn vaak wel geïnteresseerd in nieuws. Dat vraagt een andere aanpak, daarom is het Journaal in Makkelijke Taal bedacht. De NOS beschouwt de komst van dit programma als een doorbraak waarmee we laten zien dat de NOS er echt voor iedereen is.  

In dit journaal komen elke dag drie onderwerpen uit het nieuws aan bod. We gebruiken geen moeilijke woorden en geven extra uitleg bij het nieuws. Een item is zo opgebouwd dat mensen het zonder voorkennis kunnen volgen. Het is een nieuwsprogramma zoals alle andere van de NOS, maar met meer rust en meer uitleg. 

Wat je gaat doen  

We werken per dag met drie redacteuren. Iedere redacteur maakt één onderwerp onder leiding van een eindredacteur. Als redacteur denk je mee over de onderwerpen voor de uitzendingen, je schrijft de teksten van je onderwerp (in nauw overleg met eindredacteur en presentator), je verzorgt de montage en denkt na over grafische toevoegingen in overleg met de regisseur.  Met als doel om een toegankelijk nieuwsonderwerp te maken. 

Alle diensten zijn overdag op doordeweekse dagen. Als redacteur zoek je regelmatig contact met de kijkers tijdens werkbezoeken, dit is mogelijk ook 's avonds of in het weekend. 

Wat we jou bieden

We zijn op zoek naar een ervaren tv-journalist die het een leuke uitdaging vindt om te puzzelen met taal. Iemand die zelfstandig en collegiaal is. En ervoor open staat om uit de eigen bubbel te stappen en zijn/haar journalistieke kwaliteiten in te zetten voor onze kijkersgroep. 

Dit is wat je verder van ons kunt verwachten:

  • Een brutomaandsalaris tussen € 3.397,- en € 5.056,- . Dit is conform schaal G van onze cao*. Inschaling hangt af van je ervaring;

  • Daar bovenop ontvang je 8% vakantiegeld, 6% eindejaarsuitkering en een jaarlijkse periodieke groei;

  • Een contract voor 36 uur per week;

  • Een tijdelijke contract voor een half of jaar;

  • Een goede pensioenregeling, €52,- bruto bijdrage aan je zorgverzekering, fikse korting op je sportschool abonnement en op de streamingsdienst NLZIET;

  • Een bijdrage in je reiskosten. Een treinstation op loopafstand en een gratis parkeerplek voor de deur;

  • Ruim 5 weken vakantie;

  • Alle ruimte om je talenten verder te ontplooien! Onze eigen NOS Academie biedt trainingen die jou beter maken in jouw vak en je verder brengen in jouw carrière. Daarnaast ontvang je een persoonlijk loopbaanbudget. 

Bij de NOS willen we in zowel onze berichtgeving als in ons personeelsbestand een afspiegeling van de samenleving zijn. Draag jij hier aan bij? Dan willen we graag dat je ons komt versterken.

* link naar de CAO voor het Omroeppersoneel vind je onderaan.

Waarom wij hier graag werken

Van alle kanten enthousiast                  Overal bij de NOS proef je de bevlogenheid van je collega's. Koppel die van jou eraan en je merkt het meteen: meer dan interessante gesprekken waar je steeds van leert. En wij van jou.

Professioneel en informele sfeer
Iedereen bij de NOS is gek van hun vak. En daar praten we graag over. Doe dat gerust ook over jouw specialisme. De informele en open sfeer bied je daar alle ruimte voor.  

Teamwork uit overtuiging
Bij de NOS werk je met wel héél enthousiaste collega's. Dat enthousiasme omvat ook intensief en gráág samenwerken. Sterker nog je helpt elkaar en je leert van elkaar. 

Ontwikkel jezelf hoe jij dat wilt
Bij de NOS heb je alle ruimte om nieuwe dingen te leren én te doen. Ideeën? Deel ze en ga ermee aan de slag! Dat heet ook wel: volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Maar dan echt.

Kijk hier naar een uitzending van het huidige dagjournaal op YouTube:

Wie jij zo ongeveer bent 

We zijn op zoek naar een ervaren tv-journalist die graag puzzelt met taal en zelfstandig en collegiaal is. Iemand die ervoor open staat om uit de eigen bubbel te stappen en zijn/haar journalistieke kwaliteiten in te zetten voor onze kijkersgroep.

Alles op een rij: 

  • Je hebt ervaring in de journalistiek; 

  • Je bent geïnteresseerd in taal en vindt het interessant om complexe onderwerpen helder uit te leggen; 

  • Je vindt het een uitdaging om nieuws vanuit een invalshoek te benaderen die aansluit bij de kijkers van NOS Journaal in Makkelijke Taal; 

  • Je hebt ervaring in TV montage. 

Hebben we het over jou? Reageer!

Zin om bij ons aan de slag te gaan? Reageer dan via de solliciteerknop, beantwoord onze vragen en upload je cv + motivatiebrief. Als je solliciteert en we vinden dat je een goed verhaal hebt, dan gaan we graag met je in gesprek.  

Een opdracht maakt onderdeel uit van de sollicitatieprocedure. 

Solliciteren kan tot en met 1 maart via deze site.  
Het eerste gesprek vindt plaats in de 2e week van maart. 
Het vervolggesprek en de opdracht zullen in de 3e week van maart zijn. 

Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, mail dan met Marijn Immink - Recruiter via marijn.immink@nos.nl

Reageer alsjeblieft via onderstaande solliciteerknop. Anders kunnen we je sollicitatie helaas niet in behandeling nemen.

Deze vacature is intern en extern opengesteld; bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang.

Acquisitie n.a.v. deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

De NOS is een van de grootste journalistieke nieuwsorganisaties van Nederland. Je komt ons overal tegen op elk denkbaar medium: tv, radio, web & apps en op alle social media platforms.

Onze website